TINE – Årets Matglede

OPPGAVE:
TINE har en lang tradisjon med å arrangere den prestisjetunge kåringen Årets Matgledebutikk, i samarbeide med Dagligvarehandelen. Kåringen skjer på tvers av kjedene, det er kjedens og butikkens innstats som avgjør og det stilles høye krav til egeninnsats i butikk og dokumentasjon. Hensikten er å inspirere butikkene til å jobbe systematisk, målrettet og kreativt med å skape enda bedre kundeopplevelser ved å sette matgleden i høysetet. Det konkurreres over 12 uker i to kategorier, fullsortiment og lavpris, og vinnerne kåres under Ostens dag 24. oktober.

I forkant av kampanjestart har årets kandidater fått tilbud om å delta på inspirasjonskurs på Kulinarisk Akademi i Oslo, der butikkenes matgledeansvarlige får råd og vink om hvordan de med enkle virkemidler kan løfte matgleden. Hensikten er ikke å gi de oppskrifter, men veiledning, litt frie tøyler, og å trigge kreativiteten til å finne de løsningene som passer akkurat deres butikk. Butikkens sosiale medier brukes også flittig, og butikkopplevelser og bilder av mat deles og spres under hele kampanjen.

Løsning:
For å gjenspeile den høye standarden som settes i kåringen har Spirit utviklet grafisk profil til overordnet kampanjekonsept, vært ansvarlig for foto-opptak og grafisk produksjon av individuelt materiell til de butikkene som er med i konkurransen gjennom 4 kampanjeperioder. For å forenkle informasjonsflyten gjennom hele kampanjeåret har Spirit utviklet en kampanjeside der salgsstatistikk og kampanjeinformasjon legges ut. Her kan også forhandlere fortløpende laste opp sine bidrag i konkurransen. Spirit har bistått TINE med gjennomføring av denne kampanjen gjennom de siste 6 årene.