
Perspektiv på dagligvarebransjen - en bransje i vekst
I forbindelse med koronasituasjonen har seniorpartner og konsulent i Spirit Reklamebyrå Tom Aulie skrevet en artikkel for Dagligvarehandelen for å se på mulighetene i dagligvarebransjen.
Kraftig vekst på kort sikt
Flere spiser alle måltider hjemme, grensehandelen begrenser seg, færre reiser på utenlandsreiser, hjemmekontor gir færre måltider på farten. Netthandelen vil øke dramatisk. Alt i alt spår vi en økning i omsetningen for dagligvarehandelen i perioden mars til juli med 6 til 10 prosent og at dagligvarehandel på nett vil øke med 100 prosent til totalt 2 prosent av dagligvarehandelen.
Endring i handlemønsteret
Påskehandelen vil mest sannsynlig flyttes inn til byer og tettsteder.
De fleste vil kose seg hjemme i påsken. Dette krever opprusting av
butikkene i disse områdene. Det er flere festdager i mai, der
familiene søker sammen i familietilstelninger. Færre vil tilbringe sommerferien i utlandet. Det vil bety betydelig omsetningsvekst for bransjen.
Våre tips til dagligvareleverandører og butikker på kort sikt er:
● Sett av egne tidspunkter til korte telefonmøter (kontortid). Prioriter sesongleverandører og de som leverer nødvendighetsvarer frem til påske
● Bruk e-post til å avtale telefonmøter
● Bruk digitale innsalgsark med tydelig uttak på hvordan man
eksponerer og gjennomfører i butikk.
● Påskehandelen. Hvordan vil dagligvarehandelen vris fra fjell og
sjø, til by og tettsteder? Planlegg påsken med og uten bevegelsesbegrensninger.
Du kan lese hele artikkelen her: https://eavisen.dagligvarehandelen.no/#pages/267334/1/14